måndag 16 mars 2009

Planka och bäää-bis säsong!!!

Idag har jag varit och hämtat ut ett paket med en "planka" som jag köpte på Tradera för en tid sedan, jag tycker den är jättefin, och jag har hängt upp den i köket. Egentligen skulle man ju lätt kunna göra liknande själv, jag menar, linneväv, stämplar, färg mm har jag ju...fast jag har inga plankor...Hmmm, får se, jag lär inte hinna med det ändå...senare kanske...







I helgen har jag i stort sett bara jobbat, så jag har inte hunnit med något pyssel alls... Men jag har lite sy planer, får se när jag hinner ta tag i det...Imorgon ska vi ju dessutom revaccinera alla djuren (idisslarna) mot blåtunga igen, så det lär bli ett långt arbetspass imorgon...Vi börjar ju redan vid 04 med mjölkningen, och sen lär vaccineringen ta hela dagen innan vi blir klara...som tur är så slipper vi mjölkpasset på kvällen, för det tar en av våra anställda!

Igår startade bäää-bis säsongen...de första lammen för i år, föddes...Egentligen hade vi inte tänkt ha några lamm i år, har platsbrist, så för ett tag sen så skickade vi iväg alla gamla tackor till slakt + fjolårets bagglamm, så vi sparade bara förra årets tacklamm....trodde vi...När vi vaccinerade för ett par veckor sedan, så hittade vi ett bagglamm(från förra året) inne bland tackorna(de föddes förra året också)...och flera av dom var dräktiga som man kunde se, och det lär väl de flesta vara nu, efter att baggen gått därinne hela vintern...*suck*

Så, igår föddes 3 lamm, två svarta och ett vitt...Och det vita accepteras inte av tackan, så nu är jag med napplamm igen....*suck*...dom är ju jättesöta, men vilket arbete det är med napplamm...Får se om jag tar något foto av det senare idag...
Nu är det dags för mig att laga lite mat, och sen ska jag ut och mata lamm...

2 kommentarer:

  1. Såg att du kikat in min och mina döttrars mat och mest gott...blogg.

    Å här ser jag att ni fått små lamm. Vad härligt, de är ju bara för söta....

    SvaraRadera
  2. De är väl för söta! Ha de gott!

    SvaraRadera