söndag 8 februari 2009

Bakar!

Idag är jag igång och bakar igen!!! Ni som följt mig på min andra blogg vet att de senaste helgerna har ägnats åt just brödbak, och idag var det dags igen, mitt lager i frysen var slut, och det är ju så gott med hembakat bröd. Det blev mina favoriter: bröd i långpanna och brötchen!Jag gjorde dubbelt av båda sorterna, så nu ska det väl räcka till nästa helg åtminstone!!!


Bröd i långpanna:
15 bitar
Ingredienser:
3 dl havregryn (gärna fiber)
3 dl rågflingor
1 dl vetekli eller kruskakli
50g smör eller margarin
6 dl kokande vatten
50 g jäst
2 dl vatten
1 msk salt
½ dl sirap
1,2 l vetemjöl, rågsikt eller lantbrödsmjöl
Gör så här:
Mät upp grynen, kli och smör i en degbunke. Koka upp vattnet och häll det över blandningen. Rör om och låt svalna tills det är fingervarmt, ca 3o minuter.
Smula ner jästen i en annan bunke. Värm vattnet (2 dl) och häll det över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Häll i salt och sirap. Tillsätt den avsvalnade grynblandningen och sedan mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 1 timme.
Ta upp degen och arbeta den smidig.

Smörj en långpanna. Kavla ut degen lika stor som pannan och lägg i den.
Skär rutor med en vass kniv.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.
Grädda brödet i 225 grader i ca 15-20 minuter. Lägg över på galler och låt svalna under duk.

Brötchen
ca 16 st
Ingredienser:
25 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
1 tsk salt
3 dl grahamsmjöl
9-10 dl vetemjöl
Smula ner jästen i en bunke. Häll i vattnet och rör tills jästen löser sig.
Tillsätt salt, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet, spara lite till utbakning.
Arbeta degen kraftigt. Låt jäsa övertäckt i 40 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela den i 16 delar och rulla varje del till en oval bulle. Skär en skåra i varje.
Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa i 30 minuter.
Pensla med ljummet vatten. Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 8-10 minuter.
Låt bullarna kallna utan bakduk.
(De bullarna jag gjorde idag, glömde jag skära en skåra i mitten på, det är därför
den inte syns på bilden...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar