torsdag 2 juli 2009

Tyger!


Sedan jag började sy, så har jag blivit alldeles förälskad i tyger, vill ha alla fina tyger jag ser...Och tygsamlingen börjar sakta men säkert bli större, tänk bara så härligt att bara kunna ta fram ett inspirerande tyg när man blir sugen på att sy.


Härom dagen fick jag hem det här som jag beställt från stoff och stil, det nedersta brun/turkosa tyget är verkligen läckert , ännu finare i verkligheten än på bild, jag har 2½ meter av det, och jag lär nog ha svårt att använda det, just för att jag vill att det verkligen ska bli något bra av det...Kanske en klänning, men å andra sidan så använder jag sällan klänning...


Så här ser min tygsamling ut hittills, jag väntar hem några billiga tyger jag köpt via tradera också...

Det är kanske inte så mycket tyg, jag har ju sett på några bloggar, hur stora tyglager en del har, fast jag har ju inte hållit på så länge med att sy, har inte heller råd att köpa så mycket...

En annan sak, som jag tänkt på på sistone...Innan jag började sy, så tittade jag aldrig speciellt mycket på kläder mer än att jag tex tänkte att wow, så snyggt plagg om det var något jag gillade ....Nu har jag börjat titta mer på detaljer och så, och även så att jag kan komma på mig själv med att fundera på hur ett speciellt plagg har gjorts...

Funderar på vad jag ska sy härnäst, vill ju gärna försöka göra nån top till mig själv....Vi får se vad jag hittar på, och av vilket tyg....

5 kommentarer:

  1. Vad spännande! Jag har nästan helt lagt ner verksamheten med symaskinen. Förr blev det rätt mycket gardiner, men kläder har jag aldrig vågat mig på. De blir liksom aldrig färdiga... ;)
    Igår köpte jag en vit Ölandstok och då tänkte jag på dig. :)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tygsamling du har:) Du ska nog se hur snabbt högarna kan växa på sig. Tyger är så så fina i alla olika former och har fantasin väl satt igång så finns det oändligt med möjligheter:)Har men dessutom hittat ett bra grundmönster på tex en top eller kjol så kan man variera i det oändliga beroende på vilka tyger och färger man använder.

    Du frågade inne på min blogg om jag har ritat mönstret själv eller om jag använt ett färdigt mönster till min dotters klänning och till just den modellen har jag ritat mönstret själv. Jag utgick först ifrån en köpt klänning i vävt tyg för att få en "bas" och sedan har jag gjort om mönstret som jag vill ha den.

    SvaraRadera
  3. underbara tyger och Snyggt med att samla dom i hyllan. Kramisar M

    SvaraRadera
  4. Åh, sy skulle jag vilja kunna....
    Men jag kan ju en del annat istället =0)

    Är sååå impad av dina fina foton på bloggen!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Fina tyger du har i din samling! Älskar oxå tyger och att gå in i tygaffärer o kika runt. Tips är att kolla in butikens stuvbitar, där kan man göra många fynd! Hittade din fina blogg via Prilligs utlottning som avslutas i morgon. Spännande! Ha det så bra! Kram Maria

    SvaraRadera