söndag 10 maj 2009

Ny kjol!

Jaha, den här helgen har inte många av familjemedlemmarna varit hemma...Bosse åkte ju iväg redan i fredags, för att jaga bäver uppe i Dalarna, Tessan var hos pojkvännen från fredag tills igår eftermiddag...Och igår morse åkte Jesper iväg till Malmö, han skulle vara med och tävla i en Taekwondo cup...Och dom båda är fortfarande inte hemma...


Men ändå så var vi många här inatt, Tessans pojkvän sov över...och så var jag barnvakt åt våra bästa vänners 2 små flickor, första gången dom sov över hos oss, men det gick bra...


Som tur var så är det en av våra anställda som skött lagården den här helgen, men han som jobbat helgen, är ny här, så jag har fått rycka ut några gånger för att hjälpa till när han fått problem...


Idag hade vi även problem med en kviga som skulle kalva...Veterinär tillkallades men det gick inte göra något för att rädda kvigan, så de fick avliva henne och sedan snabbt ta ut kalven, som dock klarade sig, en tjurkalv blev det.


Sen på eftermiddagen var det problem med utgödslingen...och jag fick rycka ut och sköta mjölkningen i lite mer än en timme medan han fixade med det...


Men däremellan, så har jag hunnit göra lite annat kul...Jag har sytt idag igen, har varit pysselsugen hela helgen, men liksom inte kommit igång för det har varit en massa annat...

Men nu blev det iallafall en kjol till...Jag använde samma mönster som till den kjolen från Trollunges barnkläder som jag skrev om i ett av dom senaste inläggen, jag ritade nämligen av kjoldelen för att kunna använda igen...Men den här gången så kortade jag av mönstret lite, och sen sydde jag på en volang i nederkanten...Jag blev riktigt nöjd med den här kjolen, men den kunde kanske ha kortats lite till, nu räcker den en bit nedanför knäna på henne...Men tyget...jag bara älskar det...funderar på att kolla om det finns mer kvar hos "Tindra", så jag kan sy mer av det, skulle gärna vilja ha en egen kjol av det tyget...

Men här är nu en bild av kjolen, jag passade på att fota den ute, för jag har inte min vanliga kamera hemma än...


1 kommentar:

  1. Vilket härligt tyg! Jättevackert!
    Typiskt att det krånglar lite mer än vanligt så att säga när din man är borta... Tråkigt med kvigan, såna dagar är tunga tycker jag, Man vet att man gjort vad man kunnat för djuret men ändå, det känns tungt att behöva avliva, även om det är det enda rätta. det är trist att skicka kor till slakt också på nåt sätt, att bestämma över liv o död så men det är ju så det är. jag kan inte tänka mig ett liv utan kött heller så det man kan göra är ju att se till att djuren mår så bra som möjligt och att de tas om hand på ett riktigt sätt på slakterierna. Hoppas du får en bra vecka=)
    Kram!

    SvaraRadera