måndag 28 november 2011

365 foton 2011 Tema: Dubletter (273 av 365)

I början av november så föddes det här på gården under drygt en vecka, inte mindre än tre tvillingpar...Otroligt, av sex kalvningar den veckan så blev det så mycket tvillingar...Jag gissar att vi haft minst 150 kalvningar innan dess under det här året, och av alla dom så var det fyra tvillingpar,och sen helt plötsligt så blir det tre tvillingpar på sex kalvningar...Det är nog lite av ett rekord tror jag!!!!
Dom två första tvillingparen blev alla tjurar, men dom två sista blev en kviga och en tjur, vilket vi inte blev så glada över, eftersom kvigor som är tvillingar med tjur, oftast inte går att få dräktiga, deras könsorgan brukar inte vara kompletta, men håll tummarna att det inte gäller den här lilla kvigan...
Här är en bild jag tog strax efter att dom fötts...

2 kommentarer:

  1. Tänk vad man får lära sig mycket här! :)

    SvaraRadera
  2. Jag svarade på ditt inlägg i min blogg men kanske ska skriva det här istället. Kppierar in det här också .-)

    Jag började seminera i mars och visst var det lite klurigt första veckorna, men då har vi ju bara 48 årskors (just nu, ligger väl på 55 i vanliga fall) så det blir ju lite för sällan egentligen i början. Jag önskar jag hade haft fler i början så man kom igång ordentligt. Men jag tyckte egentligen inte det var så svårt. Det svåraste var stoooora gamla kor, jag är rätt liten och har små händer så det är tufft att få tag om cervix ordentligt. Kvigor är superenkelt!

    Jag kan ju inte säga hur du ska göra då jag inte vet hur mycket tid du har osv. Men har du möjlighet så är det GULD att kunna seminera själv. Man kan bestämma vilken tid på dygnet man vill seminera och det blir lättare att dubbelseminera osv. Seminörerna klarar ju sig inte själva utan man måste ju ändå vara med dem så varför inte göra det själv. Och så är det KUL!! Tycker jag

    Jag trodde vi skulle öka i antal semineringar när jag började men det gjorde vi inte Vi ligger på 1,8 semineringar per ko och det är jag nöjd med :-)

    SvaraRadera