lördag 26 februari 2011

365 foton 2011 Tema: Ovanifrån (36 av 365)

Så här ser det ut i vår lösdriftslagård, när man ser det från övervåningen där vi har personalutrymmen och kök...Längst fram innanför där ni ser kakelväggen så finns mjölkgropen, den får jag väl visa en annan gång...Klicka på bilden om du vill se den lite större...



Tillägg!!! Jag har fått en del frågor ang hur det funkar med lösdriften, så jag lägger in svaren här
Alla korna går omkring som dom vill därinne(dom är indelade i fyra grupper men inom gruppen så går dom som dom vill), och lägger sig i vilket bås som helst som är ledigt, vissa kor har jag däremot märkt är lite vanedjur, så att dom ofta går till ett och samma bås, bara det är ledigt.Enda tillfällena dom inte går lösa hur som helst är vid mjölkningen då vi samlar in grupperna efterhand längs den skrapgång som är längst till höger sett uppifrån, efter mjölkningen så går dom tillbaka till sin grupp(inte för att dom vet vart dom ska, utan för att vi ändrar grindarna så dom bara kan gå till sin grupp...)
Och jodå, det händer att dom kivas, dom gör upp om vem som är högst i rang, särskilt om nån flyttas från en grupp till en annan så blir det lite uppgörelser ibland.
Vi har inte mjölkrobot, utan vi mjölkar dom som sagt i mjölkgrop, där dom kan gå in på två sidor och då mjölkar vi samtidigt 10 kor på var sida. Vi får alltså torka rent spenarna, dra ur och kolla mjölken och sen sätta på maskinerna själva.Två gånger om dagen mjölkas dom. För tillfället så mjölkar vi ungefär 180 kor varje gång, så det är många spenar att göra iordning!!!

Vill ni veta mer och se mer bilder så har jag en del i ett tidigare inlägg som ni hittar här
men jag ska försöka fixa lite mer bilder snart.

5 kommentarer:

  1. Oj vad du har varit flitig idag, både med pyssel och inlägg! :-)
    Känner doften av ladugård när jag ser din bild! Vår är ju tom sedan sju år men det luktar fortfarande där inne. :-) Och så är den ju itne så där stor och ljus som er...

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig sett en lösdriftslagård så förut. Visa gärna den där mjölkgropen, så får jag se ännu mer! :-)

    SvaraRadera
  3. Det var intressant att få se! Genast dök det upp frågetecken i mitt lilla huvud! Går alla korna omkring som dom vill därinne hela dagen? Har dom betämda platser som dom står på? Eller går dom bara in och ställer sig på första bästa plats? Kivas dom ibland korna? Såg ett program där korna mjölkades mekaniskt. Har ni det så också? Skulle va kul om du vill skriva fler inlägg om hur det fungerar i lösdriftsladgården. Hoppas att ni hade en trevlig kväll med corvett klubben! Jag ska härma dej Millan... hoppas du inte misstycker men jag ska kolla efter en sådan prickig tröja nästa gång jag är på kappahl! tyckte den var så läcker! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Kikar in för att berätta att jag har en ny "Använd det du har" utmaning som tar sin början i mars. Det skulle vara roligt om du ville vara med igen!

    För min del är det VERKLIGEN på tiden. Jag har samlat på mig så mycket material ju. :-)

    /Bea

    SvaraRadera
  5. Snygg tolkning av temat och en jättefin bild! Tack också för förklaringen i texten - detta med lösdrift har jag funderat på länge

    SvaraRadera