onsdag 5 januari 2011

Liten årskrönika 2010

Eftersom mina bloggvänner Eva-Lena och Anna har gjort årskrönika på sina bloggar, så tänkte jag att jag inte ska vara sämre...Så idag när jag fick en liten stund över så räknade jag ihop kalvningarna från förra året....

Under 2010 så hade vi

233 kalvningar

varav det blev 122 tjurkalvar
och 97 kvigkalvar

utöver dom så föddes 12 st döda kalvar
och 2 kalvningar resulterade inte i någon kalv alls då dom aldrig öppnade sig, och enligt veterinärerna så gick det inte göra något...Det resulterade i att båda djuren dog inkl kalvarna...

2010 var ett tungt år, med bl a många nykalvade djur under hösten som blev dåliga strax efter kalvning och som inte gick att rädda trots att dom behandlades...Men där har jag inga exakta siffror för tillfället, får återkomma om det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar