måndag 27 december 2010

Julen...

Jaha, så är julen över...skönt...Den har varit så tråkig så det är inte ens värt att skriva om den...Insnöade och överhopade med jobb...Jag ägnade hela julaftonsförmiddagen åt att skotta och skotta och skotta...
Visserligen hade vi inte mjölkningen på morgonen, men jag skulle ut och hjälpa Ida lite med kalvarna...Först skulle jag ta mig från huset och ut till lagården, det var drivor som nådde typ upp till magen, och så skotta sig in, och skotta och skotta för att lyckas öppna upp vikportarna i mjölkrummet, så vi kunde köra ut mjölktaxin, och därutanför hade snön smält av värmen från fläktarna i mjölkrummet och sen frusit till is....hacka, hacka och hacka, och skotta lite till, försöka öppna dörren...nähä, gick inte, hacka lite till och ännu mer...till slut så lyckades vi få upp dörren så vi kunde köra ut mjölktaxin...och köra den i snön är inte lätt när det är ungefär 100 liter mjölk i den...Men kalvarna som bor ute i hyddorna måste ju ha sin mjölk så det var bara att kämpa på. Tessan hade varit och skottat ute hos kalvarna med lastmaskinen, men där hade det redan börjat ryka igen av all snö, så det var bara att ta med skyffeln och sen försöka dra ut taxin...Kom knappt nånstans alls fast vi var två att dra den, körde fast i snön....skotta skotta skotta....dra och dra....suck...till slut kom vi fram till kalvarna....Vet inte hur länge det tog att ge kalvarna mjölken, men iallafall, när vi till slut fått in mjölktaxin igen, så var det bara att börja hacka och skotta igen, för att lyckas stänga dörren igen...Sen var det bara att bege sig ut i snöstormen igen, för att ge kalvarna ensilage...Allt tog oss nog ett par timmar...Och sen skulle baggarna i gamla hönshuset ha mat, där var meterhöga drivor över hela trädgården som jag skulle ta mig igenom ....Nog om det, kom väl in igen vid 12 tiden och hade gått ut på morgonen strax efter sju...In och koka lite gröt....Fick bli ett litet kok, för jag hade inte mycket mjölk eftersom mjölkbilen kommit flera timmar tidigare än vanligt, eftersom dom inte kunde köra ner på södra Öland utan tog dom ställen dom tog sig fram till, tidigare....Suck...Hann förbereda lite av kvällens mat iallafall...sen var det bara att ge sig ut och mjölka på eftermiddagen, egentligen skulle Bosse och Tessan mjölkat och jag varit inne och fixat julmaten...Men nu var han ju tvungen att vara ute och snöröja på vägarna...Vilket han var ute och gjorde nästan 60 timmar under de tre dygn ovädret höll på....Inte mycket sömn där inte...
Iallafall till slut så kom jag in, och fick fixa klart maten, men det blev väldigt hastigt hopplockat alltihop så vi skulle kunna få äta nån gång...
Sen efter det julklappsutdelning, jag blev glad för mitt nya objektiv till kameran och en väska till den...
Julaftonen firade vi ensamma som vanligt förutom att Tessans R var med också...är så himla trist att vi jämt är själva, känns nästan som vilken vanlig helgkväll som helst förutom att vi äter julmat och får julklappar...Samma sak blir det med nyår, att vi blir själva...fast då är inte Tessan och R hemma heller...Blir väl lite gott att äta och sen går vi väl och lägger oss framåt 22 tiden då vi börjar bli trötta...Trist...Mjölkningen har vi ju förstås också på kvällen, och jag misstänker att vi även kommer få ta morgonpasset på nyårsdagen...Som vanligt...

Nåja...nog om det...det här blev ett riktigt tråkinlägg...ska fixa ett bättre alldeles strax...

1 kommentar:

  1. Varför är ni själv? Är uppvuxen med bror och två föräldrar och på jularna var vi just så många. Tråkigt, visst, men så har jag ju blivit nåt av en julhatare också av många anledningar. Och jag får ju bara vatten på min kvarn när jag ser hur folk stressar och ska hinna miljoner saker och vilka som ska fira vars och allt annat hur och vad som gör att den där julefriden aldrig infinner sig. Så då kan ju bara några få vanliga personer vara nog så skönt bara man trivs ihop och man tar det lugnt. Men så kanske det vore roligt att få va ledig på jul och såna högtider också.

    Roligt med snö..bara man slipper bli hindrad av den och att skotta. Och så tänker jag alltid på alla stackars djur som ska plumsa runt och leta mat.

    SvaraRadera